ارزش گذاری برند بعنوان یکی از شاخصه های اصلی در بازاریابی و کسب وکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هر کسب‌وکاری به برند احتیاج دارد و این روزها اهمیت برند در هر حوزه‌ای و با هر اندازه‌ای که فعالیت داشته باشید، بسیار بالا است. در شرایط پر رقابت امروز اینکه کسب‌وکارها تصور کنند با دید سنتی و بدون داشتن یک استراتژی دقیق می‌توانند سرپا بمانند و سهم خود را در بازار، حفظ کنند یک دیدگاه کاملا سهل انگارانه است. غفلت از بحث های روز بازاریابی می تواند کسب‌‌وکارها را به نابودی سوق دهد و کلیه اهداف موسسان و سهام‌داران آنان و امید کارکنان را به یأس تبدیل کند. از این رو باید کاملاً مقولاتی چون برندینگ در بازاریابی که برای پایداری کسب‌وکارها یک الزام به شمار می‌رود را جدی گرفت. برند و بازاریابی هر کدام مقوله‌ای مهم در زمینه توسعه کسب‌وکارها به شمار می‌روند، به همین جهت ابتدا و پیش از پرداختن به اهمیت برند در بازاریابی و موفقیت کسب‌وکارها می‌بایست، به تعریف هر یک از این دو مقوله مهم پرداخته شود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که چشم انداز برند تاثیر مثبت و معناداری برموضع‌یابی برند و ارزش ویژه برند دارد و موضع یابی برند تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند دارد. همچنین سایر نتایج نشان می‌دهند تجربه برند، تصویرذهنی برند، تناسب درک شده برند، رضایت برند، ارزش ویژه برند، اعتماد برند و وفاداری برند به طور معناداری بر ارزیابی نگرش مصرف‌کنندگان از توسعه برند تاثیرگذار است. این درحالی است که تاثیر دوعامل تجربه ‌برند و رضایت ‌برند نسبت به سایر عوامل بیشتر بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Brand value is one of the main features in marketing and business

نویسندگان [English]

  • sedigheh shahidi arghini 1
  • aliakbar hemmati 2
1 Master of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Professor and faculty member of Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Every business needs a brand and these days the importance of brand is very high in any field and with any size of your activity. In today's competitive environment, it is completely negligent for businesses to think that they can stand up and maintain their share in the market with a traditional view and without having a detailed strategy. Neglecting the day-to-day discussions of marketing can lead businesses to destruction and turn all the goals of their founders and shareholders and the hopes of employees into despair. Therefore, categories such as branding in marketing, which is a requirement for the sustainability of businesses, should be taken seriously. Brand and marketing are each important categories in the field of business development, therefore, first and before addressing the importance of brand in marketing and business success, each of these two important categories should be defined. The research results show that brand vision has a positive and significant effect on brand positioning and brand equity, and brand positioning has a positive and significant effect on brand equity. Also, other results show that brand experience, brand image, perceived brand fit, brand satisfaction, brand equity, brand trust and brand loyalty significantly affect the evaluation of consumers' attitude towards brand development. This is while the impact of the two factors of brand experience and brand satisfaction has been greater than other factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value
  • price
  • valuation
  • pricing
  • marketing
  • business