بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی (مورد مطالعه:اداره راهداری استان لرستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه پیام نور، ارستان، الشتر، ایران

2 مدیریت بازرگانی، علوم انسانی، بازاریابی، دانشگاه پیام نور، الشتر، لرستان، ایران

چکیده

این تحقیق بررسی اولویت بندی تاثیر موانع موثر بر پذیرش فناوری (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان کرج) بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی (مورد مطالعه:اداره راهداری استان لرستان) باشد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی و از شاخه پیمایشی است. داده های تحقیق از طریق سوالات پنج گزینه ای لیکرت موجود در پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. درپژوهش حاضر به منظورتجزیه وتحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه، متناسب با نیاز آماری از نرم‌افزار آماری SPSS.V24 و از نرم‌افزار معادلات ساختاری pls.V3 در قالب دو بخش آمارتوصیفی و استنباطی بصورت رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردیده است. جامع این تحقیق کارکنان اداره راهداری استان لرستان برای جامعه محدود استفاده می شود که کل جامعه آماری بالغ بر 316نفرمی باشد. جهت محاسبه حجم نمونه موردنیاز برای پژوهش با استفاده از فرمول کوکران در سطح اطمینان 5 درصد برابر با 173نفر بدست آمده است.نمونه مورد مطالعه به روش در دسترس جمع آوری شده است. . نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیر های عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی(315/0) عدالت سازمانی بر رضایت شغلی(821/0) عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی(417/0) رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی(384/0) تأثیر گذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of organizational justice on organizational citizenship behavior with the mediating role of job satisfaction (Case of study: Lorestan Province Road Administration)

نویسندگان [English]

  • orkideh hamedi 1
  • hojjatollah karami 2
1 Business Management, Marketing, Payam Noor University, Arstan, Al-Shatar, Iran
2 Business Administration, Humanities, Marketing, Payam Noor University, Al-Shatar, Lorestan, Iran
چکیده [English]

This research is to examine the prioritization of the impact of effective obstacles on technology adoption (case study: knowledge-based companies in Karaj), to examine the effect of organizational justice on organizational citizenship behavior with the mediating role of job satisfaction (case study: Lorestan Province Road Administration). The research is descriptive and survey in terms of practical purpose and in terms of how to collect information. Research data has been collected through five-choice Likert questions included in the research questionnaire. In this research, in order to analyze the data obtained from the questionnaire, in accordance with the statistical needs, SPSS.V24 statistical software and pls.V3 structural equation software were used in the form of descriptive and inferential statistics in the form of linear and multiple regression. The comprehensiveness of this research is used for the limited population of the employees of the Lorestan province road department, which totals 316 people. In order to calculate the required sample size for the research, using Cochran's formula, 173 people have been obtained at a confidence level of 5%. The sample under study was collected by the available method. . The research results show that the variables of organizational justice on organizational citizenship behavior with the mediating role of job satisfaction (0.315), organizational justice on job satisfaction (0.821), organizational justice on organizational citizenship behavior (0.417), job satisfaction on citizenship behavior Organizational (0.384) is effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational justice
  • job satisfaction
  • organizational citizenship behavior