بررسی تاثیر همدلی بر قصد خرید با نقش میانجی رفتار مشارکتی، رفتار شهروندی مشتری و ارزش برند و نقش تعدیل گری روابط فرا اجتماعی (مورد مطالعه: مشتریان دیجی‌کالا در شبکه های اجتماعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه پیام نور، ارستان، الشتر، ایران

2 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشکاه پیام نور، الشتر، لرستان، ایران

چکیده

این تحقیق بررسی تاثیر همدلی بر قصد خرید با نقش میانجی رفتار مشارکتی، رفتار شهروندی مشتری و ارزش برند و نقش تعدیل گری روابط فرا اجتماعی (مورد مطالعه: مشتریان دیجی‌کالا در شبکه های اجتماعی)باشد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی و از شاخه پیمایشی است. داده های تحقیق از طریق سوالات پنج گزینه ای لیکرت موجود در پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. درپژوهش حاضر به منظورتجزیه وتحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه، متناسب با نیاز آماری از نرم‌افزار آماری SPSS.V24 و از نرم‌افزار معادلات ساختاری pls.V3 در قالب دو بخش آمارتوصیفی و استنباطی بصورت رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان دیجی‌کالا در شبکه های اجتماعی می‌باشند که غیرقابل شمارش است. جهت محاسبه حجم نمونه موردنیاز برای پژوهش با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود در سطح اطمینان 5 درصد برابر با 384 نفر بدست آمده است. نمونه مورد مطالعه به روش در دسترس جمع آوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیر های همدلی بر ارزش برند با نقش میانجی رفتار مشارکت مشتری (147/0) همدلی بر ارزش برند با نقش میانجی رفتار شهروندی(225/0) همدلی بر قصد خرید با نقش میانجی رفتار شهروندی (298/0) همدلی بر قصد خرید با نقش میانجی رفتار مشارکت مشتری(311/0) همدلی بر رفتار مشارکت مشتری با تعدیل گری روابط فرا اجتماعی(264/0) همدلی بر رفتار شهروندی با تعدیل گری روابط فرا اجتماعی(093/0) رفتار مشارکت مشتری بر قصد خرید با نقش میانجی ارزش برند(120/0) رفتار شهروندی بر قصد خرید با نقش میانجی ارزش برند(251/0) در میان مشتریان دیجی‌کالا در شبکه های اجتماعی تاثیر معنا دارد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of empathy on purchase intention with the mediating role of cooperative behavior, customer citizenship behavior and brand value and the moderating role of extra-social relationships. (Study case: Digikala customers on socia

نویسندگان [English]

  • orkideh hamedi 1
  • zafar heidari 2
1 Business Management, Marketing, Payam Noor University, Arstan, Al-Shatar, Iran
2 Master's degree, Business Administration, Marketing, Payam Noor University, Al-Shatar, Lorestan, Iran
چکیده [English]

This research investigates the effect of empathy on purchase intention with the mediating role of cooperative behavior, customer citizenship behavior and brand value and the moderating role of extra-social relationships (case study: digital goods customers in social networks). The research is descriptive and survey in terms of practical purpose and in terms of how to collect information. Research data has been collected through five-choice Likert questions included in the research questionnaire. In this research, in order to analyze the data obtained from the questionnaire, in accordance with the statistical needs, SPSS.V24 statistical software and pls.V3 structural equation software were used in the form of descriptive and inferential statistics in the form of linear and multiple regression. The statistical population of this research is digital goods customers in social networks, which is uncountable. In order to calculate the required sample size for the research using Cochran's formula for unlimited communities, 5% confidence level equal to 384 people has been obtained. The studied sample was collected by the available method. The research results show that the variables of empathy on brand value with the mediating role of customer participation behavior (0.147), empathy on brand value with the mediating role of citizenship behavior (0.225), empathy on purchase intention with the mediating role of citizenship behavior (0.298) ) Empathy on purchase intention with the mediating role of customer participation behavior (0.311) Empathy on customer participation behavior with moderation of extra-social relationships (0.264) Empathy on citizenship behavior with moderation of extra-social relationships (0.093) Customer participation behavior On the intention to buy with the mediating role of brand value (0.120), citizenship behavior has a significant effect on the intention to buy with the mediating role of brand value (0.251) among Digikala customers in social networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empathy
  • transsocial relationships
  • customer participation behavior